Ny whisky med amerikansk karaktär

whisky17.pngLåt oss presentera: Sweden Rock 17 Single Malt Bourbon Cask.

 

Tillsammans med Mackmyra, Sveriges första och största whiskydestilleri, har vi inför sommarens festival tagit fram en unik whisky i en begränsad upplaga på 5000 exemplar.

Att drycken bär tydliga karaktärsdrag av amerikansk whisky är ingen slump. Det finns helt enkelt vissa länder som på olika sätt haft extra betydelse för rockens historia och utveckling. USA är ett av dessa länder och därför har vi låtit Sweden Rock 17 Single Malt Bourbon Cask få tydliga drag av just amerikansk whisky.

Mjuka vaniljaromer och päronkola från lagringen på 1st Fill Bourbonfat från 2008 ger whiskyn en alldeles unik personlighet. Slutlagringen på PX-fat adderar dessutom en nyans av kryddiga aromer och torkad, kanderad frukt. Resultatet är en kaxig rock'n'roll-historia som andas riffglädje och festivalförväntningar.

 

Sweden Rock 2017 Limited Edition Single Malt Bourbon Cask kostar 699 sek och kan beställas här: https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/sweden-rock-17-8580901

Sweden Rock-band får spela på Rock Stage Malmö Vi gillar ny rockmusik! Utöver det snart 12-åriga projektet NEMIS (New Music in Sweden) som - som vanligt kommer med åtta nya rockakter - återkommer även ''Rock Stage Malmö'' till Sweden Rock. Rock Stage Malmö kommer precis som förra året att utse två av årets Nemis-band och ett band från bandtävlingen som får chansen att även spela på Malmöfestivalens i mitten av augusti! Bra, eller hur?
Publicerad 29 maj 2017 - kl 16:45
Sveriges Radio på Sweden Rock För femtonde året i rad (!) kommer Sveriges Radio till Sweden Rock för att spela in konserter samt sända live. I livesändningarna kommer ni bl.a. att få träffa medlemmarna i Scorpions, InFlames, Rival Sons och Heavy Tiger - och så rocklegenderna Biff Byford och Joe Perry. Sändningstiderna ser i år ut så här: TORSDAG: kl 10.03-13.00 P4 Skaraborg med Torbjörn & Christopher kl 15.06-17.30 P4 Blekinge med Per Dahlberg & Mikkey Dee kl 17.35-19.00 Kvällspasset i P4 med Susanne Fatah och Lena Frisk FREDAG: kl 17.30-19.00 Fredag i P4 med Kalle Lind och Susanna Dzamic kl 19.03-20.00 P4 Live Special med...
Publicerad 28 maj 2017 - kl 11:28
SM i Luftgitarr tillbaka på Sweden Rock SM i Luftgitarr har varit en folkkär tävling ända sedan 1983, då allt startade på Studion i Stockholm. Och nu är det dags igen! Under de närmaste veckorna går ett antal deltävlingar av stapeln runt om i landet, och precis som förra året blir det final på Sweden Rock Festival! Vill du vara med och tävla? Det finns två sätt att delta i Luftgitarr-SM. Antingen deltar du i någon av de deltävlingar som sker i en rad städer inom de närmaste veckorna: Stockholm, Södertälje, Kungälv, Knivsta, Trollhättan, Vetlanda, Skellefteå och Varberg är bekräftade och fler tillkommer inom kort. Exakta datum och...
Publicerad 25 maj 2017 - kl 10:21
Dare spelar på Sweden Rock Festival Det brittiska melodiska rockbandet Dare är nu klart för årets Sweden Rock Festival. Dare ersätter Kansas, som nyligen meddelade att de ställer in hela sin Europaturné. Dare, med den forne Thin Lizzy-medlemmen Darren Wharton som sångare och frontman, gjorde stor succé på 2015 års festival och vi är tacksamma över att de nu kan ställa upp med så pass kort varsel. Rival Sons kommer att spela på Kansas speltid på Festival Stage på lördagen och Dare går in på Rival Sons speltid på Rock Stage samma dag. Spelschemat är uppdaterat!
Publicerad 24 maj 2017 - kl 12:01
Klara signeringar så här långt! ONSDAG: Helix - 18:00-18:45 Black Ingvars - 20:30-21:15 TORSDAG: Stacie Collins - 13:00-13:45 Great King Rat - 14:00-14:45 Steel Panther -15:00-15:45 Alter Bridge - 16:00-16:45 Hardline - 17:30-18:15 Iced Earth - 18:30-19:15 FREDAG: King's X - 16:30-17:15 The Dead Daisies - 17:30-18:15 Gotthard - 18:30-19:15 LÖRDAG: Amorphis - 14:30-15:15 Rhapsody - 15:30-16:15 Treat - 19:15-20:00
Publicerad 23 maj 2017 - kl 13:19
Bara ett fåtal av endagsbiljetter kvar 22 dagar tills vi slår upp portarna och efter en titt i systemet ser vi att det nu bara finns ett fåtal kvar även när det gäller endagsbiljetter för torsdag, fredag och lördag! Med andra ord är vi verkligen inne på slutspurten, och vill du inte missa årets festival är det hög tid att agera! Vi ser fram emot att snart välkomna er till den 26:e festivalen i ordningen! Biljetter
Publicerad 16 maj 2017 - kl 10:03
Årets medverkande i Rockklassiker Allstars klara! Att Rockklassikers Allstarband fyller Rockklassikertältet till brädden och levererar partyhårdrock med inbjudna gäster har blivit en fin tradition på Sweden Rock Festival. Nu är årets band och gästartister klara och som vanligt kommer ett flertal framstående musiker att vara med. Rockklassiker Allstars består i år av Ian Haugland (trummor, Europe), Mic Michaeli (keyboards, Europe), Pontus Norgren (gitarr, Hammerfall, Great King Rat), Bosse Lindmark (sång, Dalton), Kebbe Lindmark (bas, (f.d. Coldspell & Dalton) och Rob Marcello (Danger Danger). Årets gäster blir Nicke Borg (sång och gitarr, Backyard Babies), Meja (sång, soloartist), Nina Söderquist (sång, Champions Of Rock) samt Christian ''Kicken'' Lundqvist (trummor,...
Publicerad 15 maj 2017 - kl 17:34
Kansas ställer in Kansas har tyvärr meddelat oss att de ställer in hela sin 22 konserter långa Europaturné i sommar, inklusive det planerade framträdandet på Sweden Rock Festival. Den officiella anledningen är oro över att åka till Europa på grund av en mycket allmänt formulerad säkerhetsrekommendation som det amerikanska utrikesdepartementet la upp på sin hemsida den 1 maj. Bandets eget pressmeddelande lyder enligt följande: ''KANSAS regretfully announces the cancellation of its 2017 European Tour. The cancellation is based on safety and security warnings issued by the United States government and various U.S. law enforcement agencies concerning Americans traveling in Europe this summer. KANSAS is...
Publicerad 12 maj 2017 - kl 18:55
Festivalen från ovan En av nyheterna på årets festival blir den nya läktaren, Color Splash Lounge, som placeras mellan Rock Stage och Festival Stage, lite till öster intill matförsäljarna. På läktaren kommer du att kunna njuta av festivalen från allra bästa plats!
Publicerad 11 maj 2017 - kl 15:45
VIP-biljetter också slut Nu är även årets 4-dagars VIP-biljetter helt slutsålda. Det innebär att följande biljettkategorier inte längre finns tillgängliga: 4-dagars ordinarie, 4-dagars VIP, 1-dags för onsdag, parkering 1 eller parkering 2.
Publicerad 8 maj 2017 - kl 18:19
Sista chansen att uppleva alla fyra festivaldagarna! Både ordinarie 4-dagars och 1-dagsbiljetter till onsdagen är slut, och nu finns det bara ett fåtal 4-dagars VIP-biljetter kvar! Så om du vill gå alla fyra festivaldagarna och inte missa onsdagen, är det läge att slå till direkt! Med en VIP-biljett får du en unik luvtröja och lite annat smått och gott, du kan utnyttja VIP-entrén och du har tillgång till VIP-området. Biljetter: www.swedenrock.com
Publicerad 4 maj 2017 - kl 12:18
Speltiden för Phil Campbell and the Bastard Sons P.g.a. restiderna för Phil Campbell and the Bastard Sons har vi fått göra en liten förändring i schemat. Men det handlar bara om en kvarts förskjutning av bandets egna speltid, vilket innebär att starttiden nu blir 12:15 (istället för 12:00) på torsdagen den 8 juni.
Publicerad 26 april 2017 - kl 13:57
Det går fort - onsdagsbiljetten är redan slutsåld! Det innebär att följande biljettkategorier nu är helt slut: 4-dagars ordinarie, endags för onsdag, parkering 1 och parkering 2. Av 3-dagars- samt 4-dagars VIP-biljetter finns det fortfarande ett fåtal kvar. 1-dags till torsdag, fredag och lördag finns det fortfarande gott om.
Publicerad 25 april 2017 - kl 15:27
Fler biljettkategorier börjar ta slut Det har varit ett högt tryck på biljettförsäljningen under helgen, och vi är nu nere på bara ett fåtal kvar av både 3-dagars- och onsdagsbiljetter, liksom av 4-dagars VIP-biljetter. Ordinarie 4-dagars och båda våra parkeringsplatser är sedan ett tag tillbaka helt slutsålda.
Publicerad 24 april 2017 - kl 08:55
Rockmarket på Sweden Rock i sommar Butiken Rockmarket är en av nyheterna på årets festival. I ett tält i anslutning till biljettombytet kommer Rockmarket att erbjuda allsköns produkter som gör din festivalupplevelse ännu bättre! Fullt matutbud, drycker, receptfria läkemedel och solskyddscremer är bara en bråkdel av sortimentet. De kommer även att erbjuda campingprodukter, i form av tält, luftmadrasser, filtar, campingstolar m.m. Det fulla utbudet hittar du på www.rockmarket.se
Publicerad 20 april 2017 - kl 15:41
Spelschemat upplagt! Det fullständiga spelschemat för Sweden Rock Festival 2017 är nu upplagt på: http://www.swedenrock.com/festival/artister/spelschema-2017 Vi har gjort vårt bästa för att undvika att band i likartade genrer ska spela samtidigt, men artisternas turnéscheman, flygtider och andra faktorer har i vanlig ordning gjort att ett par krockar inte har gått att undvika. Vi hoppas att ni kan ha överseende med detta. Observera också att alla tider anges med reservation för eventuella ändringar. Spelschemat är även uppdaterat i Sweden Rocks app, men det kommer tyvärr att ta ett par dagar innan uppdateringen slår igenom på Google Play och AppStore. Så håll utkik efter uppdateringen,...
Publicerad 30 mars 2017 - kl 10:23
2017 års line-up och speldagar klara Genom att välkomna RIVAL SONS, EDGUY, THUNDER, THE HAUNTED, TREAT, NIFELHEIM, HEAVY TIGER och ROCKKLASSIKER ALL-STARS till Sweden Rock Festival 2017, så är nu årets line-up komplett. Även listan över speldagar är färdigställd. Den kan du kolla in här: Klara speldagar
Publicerad 28 mars 2017 - kl 09:19
 Sweden Rock Symphony Orchestra Nästa programpunkt att presenteras till årets festival är inget vanligt band utan ett riktigt mastodontprojekt! Sweden Rock Symphony Orchestra är en stor symfoniorkester med 48 musiker och kör som tillsammans med band och särskilt inbjudna gäster kommer att framföra nyarrangerade, välkända hårdrockslåtar för symfoniorkester som du aldrig har hört dem förut! Orkestern heter till vardags Sweden Symphony Orchestra och är en av Sveriges främsta privata orkestrar. Orkestern har skapats av dess dirigent Ulf Wadenbrandt och spelat i alla stora konserthus runt om i Sverige som Berwaldhallen och Göteborgs Konserthus, samt på TV4:s nyårsfirande, Rhapsody In Rocks 25-årsjublieumsturné med mera. Som professionell...
Publicerad 23 mars 2017 - kl 10:54
Emma Varg vinnare av årets Wild Card Vi är glada att kunna avslöja att Emma Varg och hennes eminenta band har utsetts till årets Wild Card i bandtävlingen! Emma Varg levererar slagkraftiga låtar, med en av de starkaste och bästa rösterna inom svensk rockmusik idag. Liveshowen är högenergisk och baserad på en hård rockattityd. Grattis - och välkomna till Sweden Rock i sommar!
Publicerad 14 mars 2017 - kl 12:15
Nu är vår nya app ute! Nu finns den nya Sweden Rock-appen klar för Apple och Android! Så gå in, ladda ner och börja favoritmarkera de band du inte vill missa under årets festival! Vi kommer att fortsätta att utveckla appen under våren med en del nya och användbara funktioner - så håll utkik efter uppdateringar! Om du redan hittat och laddat ner den nya appen, tänk på att göra en uppdatering så att du får senaste/rätt version.
Publicerad 2 mars 2017 - kl 16:27
IDAG PRESENTERAR VI: Exklusiv europaspelning med RATT , episka ICED EARTH från Florida, superaktuella MUSTASCH , världsunik återförening med mytomspunna GREAT KING RAT , kanadensiska kultbandet VOIVOD samt ett av Sveriges hårdaste 70-talsband, MOTVIND ! Efter utannonseringen av Nemis-banden igår är därmed totalt 70 band klara, vilket innebär att vi har tio kvar att avslöja. Hög tid att köpa din biljett nu!
Publicerad 2 mars 2017 - kl 09:10
Årets NEMIS-band är klara! Sweden Rock välkomnar följande Nemis-band till 2017 års festival: SKELETON BIRTH, DEAD SLEEP, LEADING LIGHT, SVARTANATT, NOCEAN, VA ROCKS, VEONITY och KNOGJÄRN. Nemis står för New Music In Sweden, och är ett mångårigt samarbete mellan Studiefrämjandet och bl.a. Sweden Rock i syfte att lyfta fram oetablerade band och artister på landets bästa scener. Torsdagen den 8 juni arrangeras Nemis på Rockklassikerscenen på Sweden Rock Festival, och då får alltså åtta band chansen att visa upp sig för festivalpubliken. Det är tolfte året i rad som Sweden Rock viker åtta speltider åt några av Sveriges mest lovande band. Akterna representerar ny hårdrock...
Publicerad 1 mars 2017 - kl 10:21
YTTERLIGARE ÅTTA AKTER KLARA! LITTLE STEVEN AND THE DISCIPLES OF SOUL, STEEL PANTHER, SAXON, APOCALYPTICA, CARCASS, COHEED AND CAMBRIA, HARDLINE och CORRODED är nu klara för Sweden Rock Festival 2017! Detta betyder att totalt 56 band nu är klara för sommarens festival, och att vi har 24 band kvar att avslöja.
Publicerad 16 februari 2017 - kl 10:57
4-dagarsbiljetter nästan slut Nu är vi inne på sluttampen när det gäller ordinarie 4-dagarsbiljetter, och de kommer att ta helt slut inom kort. Dessutom så är Parkering 1 nästan fullbokad. (Den parkering som ligger närmast festivalområdet på andra sidan vägen.) Så om du vill uppleva alla festivaldagarna - skynda på och säkra upp din festival- och parkeringsbiljett här: BILJETTER
Publicerad 13 februari 2017 - kl 09:19
Årets bandtävling avgjord! Då var årets bandtävling avgjord och de tre första banden kommer att få spela på Sweden Rock Festival i sommar. Så ett extra stort grattis till: THE UNGUIDED , SUPRALUNAR och STACIE COLLINS som knep de tre första platserna! Vi återkommer med mer information om vårt Wild Card lite senare. Ett stort tack till alla band som ställde upp i årets tävling. Vi har aldrig haft så hög kvalité tidigare! Ställningen i finalomröstningen med antal röster: 1. The Unguided - Sweden 10324 2. Supralunar - Sweden 9937 3. Stacie Collins - USA 8904 4. Countless Goodbyes - Finland 8801 5. Subliminal...
Publicerad 8 februari 2017 - kl 15:18
FINALEN I ÅRETS BANDTÄVLING HAR STARTAT Rösta på din favorit. De tre banden med flest röster får spela på Sweden Rock Festival i sommar! Du kan rösta 2 gånger per IP-adress varje dag fram till den 8 februari kl 15.00! http://swedenrock.com/festival/artister/bandtavling-2017
Publicerad 1 februari 2017 - kl 09:27
1-dagsbiljetterna släppta! Goda nyheter! Det är rykande åtgång på biljetter inför sommarens festival, och nu släpper vi även 1-dagsbiljetterna! Så nu kan du som bara har möjlighet att uppleva en av festivaldagarna säkra upp din biljett också! http://swedenrock.com/festival/biljetter
Publicerad 31 januari 2017 - kl 09:24
25 band till final i årets bandtävling Drygt 900 band anmälde sig till årets tävling och av dessa tog vi ut 135 till den första omgången. De 25 band som fick flest röster har nu gått vidare till finalen som drar igång den 1 februari kl 09.00. De 3 band som då får flest röster får spela på Sweden Rock Festival 2017. Förutom de tre vinnarna så kommer vi även att ta ut ett ''Wild Card'' från dessa 25 band. Vi återkommer med mer information om Wild Cardet senare i vinter/vår. Följande band är klara för final: 3rd Machine (The Netherlands), Astrakhan (Sweden), Black Magic Fools (Sweden), Cadaveria...
Publicerad 27 januari 2017 - kl 21:06
4-dagarsbiljetterna nere på fåtal kvar Gött att det är fredag, eller hur? Dessutom är vi extra glada över att kunna berätta att biljetterna till Sweden Rock Festival 2017 säljer på superbra! Det finns nu bara ett fåtal 4-dagarsbiljetter kvar, och baserat på tidigare års försäljningssiffror uppskattar vi att de räcker max någon vecka till. Så om du vill uppleva alla fyra dagarna på sommarens bästa festival, så är det dags att köpa biljett nu! 4-dagarsbiljetterna gäller 7-8-9-10 juni. Säkra upp din biljett här: www.swedenrock.com/festival/biljetter
Publicerad 27 januari 2017 - kl 10:05
YTTERLIGARE 19 AKTER KLARA! ALTER BRIDGE, PRIMUS, MINISTRY, IAN HUNTER AND THE RANT BAND, KIX, KING'S X, AMORPHIS, FATES WARNING, SATOR, PHIL CAMPBELL & THE BASTARD SONS, ELECTRIC BOYS, MERCILESS, THE BRANDOS, BLACK INGVARS, ROB TOGNONI, GRAND MAGUS, THYRFING, LIONHEART och A TRIBUTE TO LED ZEPPELIN är nu klara för Sweden Rock Festival 2017! Igår berättade vi dessutom om att HELIX ersätter Y&T. Detta betyder att totalt 45 band nu är klara för sommarens festival, och att vi har 35 band/artister kvar att avslöja.
Publicerad 25 januari 2017 - kl 13:11
HELIX ERSÄTTER Y&T Tyvärr måste vi meddela att Y&T har ställt in sin spelning på Sweden Rock Festival i sommar. Ersättare på onsdagen blir kanadensiska HELIX. Med ''Rock you'' från Helix fjärde album ''Walkin' the razor's edge'' (1984) fick bandet en hit som gjorde dem till favoriter inte minst bland svenska hårdrockare. Nästa album ''Long way to heaven'' (1985) blev också en svensk listetta. Efter denna storhetstid har Helix utstått många motgångar men levererar musikaliskt ännu i vår tid på album som ''Vagabond bones'' (2009) och ''Bastard of the blues'' (2014). För att inte tala om på scenen, ett element som gjort för bandets...
Publicerad 24 januari 2017 - kl 09:46
Sweden Rock Festival blev "Årets arrangemang" Onsdagen den 18 januari fick vår kollega Martin ta emot priset ''Live-apan'', eftersom Sweden Live hade utsett Sweden Rock Festival till ''Årets arrangemang''. Priset delades ut av Dregen och Robert från Backyard Babies/The Hellacopters på en gala i Linköping. Vi är förstås grymt glada! Juryns motivering: Festivalen har i sin nisch blivit en av de ledande i Europa. En gång om året riktas rockvärldens blickar mot Blekinge, och vi har blivit vana vid att rekord efter rekord slås. Snart sagt alla världsnamn inom rock och hårdrock har spelat på detta extremt välskötta arrangemang. Sweden Rock Festival belönas med LiveApan för 'Årets...
Publicerad 18 januari 2017 - kl 21:23
Bandtävling 2017! Årets bandtävling är igång! Totalt är 134 band utvalda till den första röstningsomgången. Så nu är det bara att gå in på vår sajt för att kolla listan, lyssna och rösta på DINA favoritband. Det går att rösta två gånger per dag från samma IP-adress och på max fem band åt gången. Denna första röstningsomgång avslutas den 27 januari kl. 17.00. De 25 band som vid den tidpunkten har flest röster går sedan vidare till en avslutande finalomröstning! I slutändan blir det fyra band som får spela på Sweden Rock Festival 2017! Här hittar du röstningssidan: http://www.swedenrock.com/festival/artister/bandtavling-2017
Publicerad 17 januari 2017 - kl 21:05
Kontoret öppet igen! Efter lite ledighet är vi tillbaka på kontoret och nu lägger vi såklart in högsta växeln inför sommarens festival. Vi får mycket frågor om när vi släpper fler band, och även om vi inte har något exakt datum så lovar vi att det kommer under januari månad. Så håll ögonen öppna!
Publicerad 23 december 2016 - kl 07:40
Ny app på G! Det kan vara bra att veta att vår befintliga Sweden Rock-app stängs ner nu till årsskiftet. Men misströsta inte. En ny och fräsch app kommer att lanseras i mitten av februari.
Publicerad 21 december 2016 - kl 12:01
NEMIS främjar ny musik i Sverige För tolfte året i rad kommer NEMIS - New Music In Sweden - att vara en del av Sweden Rock Festival 2017. Nemis är Studiefrämjandets livescen för dig som kommit lite längre i musikkarriären. Kanske har du och din grupp släppt egen musik och fått några fina recensioner och gjort flera framgångsrika gig i dina hemtrakter. Då kan det vara dags att visa upp sig i lite proffsigare sammanhang. Studiefrämjandet arrangerar Nemis på landets bästa klubbar och festivaler, varav alltså Sweden Rock Festival är en av dem. - Nemis bidrar till att nya svenska hårdrocksband föds, får en chans att utveckla...
Publicerad 20 december 2016 - kl 11:26
Pendelbussar 2017 Även 2017 blir det bussbolaget Swebus som ansvarar för och pendlarbussarna mellan festivalområdet och närliggande orter. Det mesta blir med andra ord sig likt från förra året när det gäller bussarna, men för dig som stannar alla festivaldagarna kan det vara bra att veta att det nu går att köpa ett buss-åk-armband istället för enstaka biljetter. Mer information här!
Publicerad 20 december 2016 - kl 09:41
Ytterligare 15 band klara SCORPIONS, KANSAS, WARLOCK, WINTERSUN, WISHBONE ASH, GRAVE DIGGER, THE DEAD DAISIES, PRIMAL FEAR, LUCIFER'S FRIEND, MYRKUR, PICTURE, ARTCH, ART NATION, LOST SOCIETY och BOB WAYNE & THE OUTLAW CARNIES. Därmed är 26 av totalt 80 akter klara för Sweden Rock Festival 2017. Resterande 54 band tillkommer under vintern/våren.
Publicerad 15 december 2016 - kl 08:23
Auktionerna avslutade! Auktionerna av de signerade elgitarrerna är nu avslutade. Stort tack till alla er som varit med och budat, till er som sms:at in bidrag, och till er som spridit värme genom glada tillrop och uppmuntran. Ni bekräftar det som vi redan visste; att hårdrocksfamiljen är en gemenskap med stort hjärta! Tack också till våra generösa samarbetspartners Gibson, Fender och Tradera! Nu skyndar vi oss att packa och skicka alla gitarrer, så att de når sina nya ägare runt om i Sverige innan jul. Totalt inbringade auktionerna 123 355 kr, fantastiskt! Denna summa går oavkortat går till UNHCR, som på uppdrag av...
Publicerad 12 december 2016 - kl 10:48
Stöd Sweden Rocks insamling till UNHCR! Nu sprider vi gemenskapen vidare! Vi har låtit Judas Priest, Twisted Sister, Slash, Ace Frehley, Sabaton, The Hellacopters, Shinedown, Dave Mustaine och Blackberry Smoke signera elgitarrer, och dessa auktionerar vi nu ut! Intäkterna går direkt till Sverige för UNHCRs arbete. Vill du vara med och bidra? Lägg ett bud på en gitarr, eller sms:a SRF till 72980, så skänker du 100 kr. Klicka här för att gå till auktionerna!
Publicerad 30 november 2016 - kl 15:09
Sweden Rock och Sverige för UNHCR i samarbete Kärleken till hårdrock förenar människor tvärs över landsgränser. På Sweden Rock Festival samlas varje år folk från femtio länder för att tillsammans njuta av rock, umgänge och god stämning - för att uppleva en känsla av stark gemenskap. Under 2016-2017 kommer Sweden Rock att stödja Sverige för UNHCR. Valet av samarbetspartner var enkelt. Just nu är det fler människor på flykt runt om i världen än någonsin tidigare. På uppdrag av FN leder UNHCR arbetet med att skydda dessa människor undan krig och förföljelse. UNHCR delar ut nödhjälp, kämpar för deras mänskliga rättigheter och ger människor på flykt en bättre framtid....
Publicerad 29 november 2016 - kl 12:05
Limiterade biljetterna slut! De limiterade biljetterna är nu slut - fortare än någonsin! Därför släpper vi nu upp de ordinarie biljetterna.
Publicerad 24 november 2016 - kl 15:58
Biljetter och fler band klara Nu är biljetterna till Sweden Rock Festival 2017 äntligen släppta! Dessutom kan vi idag med stolthet presentera tio klara akter: IN FLAMES, RUNNING WILD, CLUTCH, GOTTHARD, VENOM, RHAPSODY, BLACK STAR RIDERS, CANDLEMASS, METAL CHURCH och Y&T. Klara speldagar så här långt: Black Star Riders och Y&T ons 7 juni, Aerosmith tors 8 juni, Running Wild fre 9 juni, In Flames, Venom och Rhapsody lör 10 juni. Övriga speldagar annonseras på hemsidan efter hand.
Publicerad 23 november 2016 - kl 10:40
Live Nation förvärvar majoritetspost i Sweden Rock Nu står det klart att Live Nation Sweden AB förvärvar en majoritetspost i Sweden Rock Festival AB. Genom affären breddar Live Nation sig inom festivalsegmentet och Sweden Rock får med en stark internationell ägare möjligheter att flytta fram sina positioner ytterligare. Sedan en tid har Live Nation Sweden AB och Sweden Rock Festival AB diskuterat formerna för ett eventuellt samarbete, och nu står det klart att Live Nation förvärvar en majoritetsandel av aktierna i Sweden Rock Festival AB. ''Vi är väldigt glada över att det här avtalet kommit till stånd'', säger Mats Natvig, VD för Sweden Rock Festival AB. ''Vi har...
Publicerad 22 november 2016 - kl 08:54
AEROSMITH KLARA FÖR SWEDEN ROCK! Nedräkningen inför nästa års festival har börjat, och idag kan vi stolt avslöja att AEROSMITH gör sin enda - och sista - Sverigespelning på Sweden Rock Festival 2017 (torsdagen den 8 juni). Du kommer väl och hjälper till att ge dom ett värdigt farväl? Läs mer Biljetter och fler band släpps den 24 november!
Publicerad 14 november 2016 - kl 11:44
Vill du och ditt band spela på Sweden Rock 2017? Nu drar vi igång den årliga bandtävlingen, där totalt fyra band kommer att vinna en spelning på Sweden Rock Festival 2017. Klicka här för mer information och för att anmäla er!
Publicerad 26 oktober 2016 - kl 13:51
När släpper vi biljetterna? Intresset för 2017 års festival verkar vara jättestort, och just nu får vi väldigt många frågor om när det blir band- och biljettsläpp. Tidpunkten för detta beror på när vi får in skriftliga bekräftelser från vissa akter, samt när vi får tillåtelse att utannonsera dem. Som det ser ut nu, hoppas vi kunna släppa både biljetter och de första banden runt månadsskiftet november/december. Exakt datum meddelar vi om så fort det är fastställt. Så: Håll ut ett litet tag till! Vi jobbar på allt vad vi kan, vi lovar - och vi längtar vi också!
Publicerad 14 oktober 2016 - kl 09:44
Tack till alla som svarade på vår enkät För att få en ännu djupare och mer detaljerad förståelse för våra festivalbesökares musiksmak genomförde vi nyligen en kort undersökning. Enkäten är nu stängd och resultatet håller på att analyseras. Tack till alla som deltog! Förhoppningsvis kommer svaren att ge oss nyttiga insikter - och därmed möjlighet att skapa en ännu bättre festival framöver.
Publicerad 16 september 2016 - kl 10:23
Nu har vi öppet igen! Sweden Rock Office är fulltaligt igen, batterierna är laddade och nu kör vi järnet inför 2017! Nästa års datum blir 7-10 juni! Men först, låt oss ta ett par minuter och minnas 2016 års festival. Klicka här och se en video från i somras!
Publicerad 24 augusti 2016 - kl 11:01
Nu stänger vi kontoret! Den 7 juli stänger vi kontoret för lite välbehövlig semesterledighet. Behöver du få tag på oss under sommaren så skicka ett mail till info@swedenrock.com. (Hoppas att du har överseende med att det kan ta några dagar att få svar. Vi kollar mailen sporadiskt, mellan grillning och dopp i havet.) Vad det gäller Sweden Rock Shop så kommer den att vara igång hela sommaren men räkna med några dagars längre leveranstid. Vi är tillbaka på kontoret igen den 22 augusti - då hörs och ses vi. Tack för ännu ett succéår och ha en underbar sommar!
Publicerad 4 juli 2016 - kl 14:04
Massor med bilder från årets festival! Nu finns det massor med bilder från årets festival uppe. Stort tack till våra fantastiska festivalfotografer: Josefin Larsson, Christian Andersson, Carl Anders Olsson, Maria Johansson och Stefan Johansson! Klicka här och kolla!
Publicerad 15 juni 2016 - kl 12:39
Hittegods Om du har tappat bort något på festivalen, ring 114 14 och begär att få prata med Polisen i Karlshamn. Det är nämligen där allt hittegods hamnar.
Publicerad 12 juni 2016 - kl 12:10
Slutsålt igen! Årets festival går in på sin andra dag och vi kan nu meddela att även Sweden Rock Festival 2016 är slutsåld. Vi vill passa på att tacka vår underbara publik och alla de som arbetar och sliter på festivalområdet. Ni är bäst! Utan er, ingen festival! Nu ska vi jobba vidare och göra de återstående dagarna till de bästa någonsin och ikväll har vi storbesök på Festival Stage, Queen + Adam Lambert!
Publicerad 9 juni 2016 - kl 12:07
Snart går de på sin 25:e festival En stor andel av våra gäster återvänder hit år efter år. Vi har pratat med fyra personer som har varit på alla 24 genomförda festivaler och tagit del av deras tycke och tänk om allting mellan ris, ros och gemenskap. Om bara någon dag drar Sweden Rock Festival igång. I år fyller festivalen 25 år. Förvisso inte i sin nuvarande form då den första festivalen i Norje skedde först 1998. Men räknar man från fröet som såddes på Sommarfestivalen i Olofström 1992 till det som idag är en av världens mest välrenommerade rockfestivaler är man uppe i 25 år. Ett kvarts...
Publicerad 6 juni 2016 - kl 13:27
Sista chansen! Efter ett helt år av förberedelser får vi snart äntligen öppna portarna, välkomna er och dra igång bästa festivalen! Som vi längtar! Nu är också sista chansen att köpa biljett! Det finns ett litet antal kvar av 3-dagars (tors + fre + lör) och 1-dags för tors respektive fre. Passa på nu, för du vill väl inte missa festen? http://www.swedenrock.com/festival/biljetter
Publicerad 4 juni 2016 - kl 16:33
Uppdaterat signeringsschema! Nu är även Megadeth och Death DTA m.fl. klara för signering på årets festival. Klicka här för hela schemat!
Publicerad 2 juni 2016 - kl 21:22
Leif Sundin sjunger med Michael Schenker! En fjärde sångare klar för Michael Schenker Fest! Sedan tidigare är det bekräftat att de tre före detta MSG-vokalisterna Gary Barden, Graham Bonnet och Robin McAuley kommer att stå på scenen när Michael Schenker firar hela sin karriär under namnet Michael Schenker Fest. Nu är det dessutom klart att en fjärde före detta bandkollega till Schenker kommer att medverka, nämligen svenske Leif Sundin! Leif sjöng i MSG under delar av 90-talet och har även hörts i bland annat Great King Rat och tillsammans med Brian Robertson och John Norum. I dagsläget jobbar han på ett nytt bandprojekt. Michael Schenker Fest-konserten på...
Publicerad 28 maj 2016 - kl 17:33
Även 1-dagsbiljetten till lördagen slutsåld Nu är även 1-dagsbiljetten till lördagen slutsåld. Det finns fortfarande ett fåtal 3-dagsbiljetter kvar samt 1-dags till torsdagen och fredagen. Biljetter köper du här
Publicerad 27 maj 2016 - kl 13:29
Signeringsschemat uppe Nu ligger årets signeringsschema uppe här . Alla artister är ännu inte klara, så schemat kommer att uppdateras efterhand. Idag är det bara 12 dagar tills festivalen drar igång! Det finns fortfarande ett fåtal biljetter kvar!
Publicerad 25 maj 2016 - kl 07:10
Vinn Meet & Greet med L.A. Guns! Vill du träffa L.A. Guns? Fyll då i uppgifterna och svara på frågan här . Vi kommer att dra totalt 20 vinnare. Tävlingen ligger ute till 22 maj. Du måste ha biljett till festivalen för att vara med och tävla! Meet & Greet med bandet blir klockan 20.00 på torsdagen efter deras signing session.
Publicerad 19 maj 2016 - kl 11:03
Sweden Rock 25th Anniversary Extra Old Rum Nu kan du beställa ditt ex av Sweden Rock 25th Anniversary Extra Old Rum på Systembolaget! Som en del av firandet av den 25:e festivalen i ordningen, lanserar vi denna exklusiva rom i mycket begränsad upplaga av 1500 (numrerade) exemplar. Klicka här för att beställa Grunden är 25-årig rom från Guyana, med intensiv vanilj- och fatkaraktär från lagring på f.d. amerikanska bourbonfat. Intensiteten i den kvartssekel gamla romen har balanserats upp av kryddig, yngre rom, också från Guyana. Resultatet blir en fint balanserad rom med arom av vanilj, arrak, kaffe, demerarasocker och torkad frukt.
Publicerad 16 maj 2016 - kl 09:58
Får vi lov att presentera Sweden Rock 25th Anniversary Extra Old Rum? Som en del av firandet av den 25:e festivalen i ordningen lanserar vi denna exklusiva rom i mycket begränsad upplaga av 1500 numrerade exemplar. Grunden är 25-årig rom från Guyana, med intensiv vanilj- och fatkaraktär från lagring på f.d. amerikanska bourbonfat. Intensiteten i den kvartssekel gamla romen har balanserats upp av kryddig, yngre rom, också från Guyana. Resultatet blir en fint balanserad rom med arom av vanilj, arrak, kaffe, demerarasocker och torkad frukt. Bland romkonnässörer och finsmakare har Guyanas rom alltid hållits högt. Med djup karaktär, komplexitet och smakrikedom har öns romproduktion alltid fått munnar att vattnas och livsnjutare att sucka...
Publicerad 13 maj 2016 - kl 10:05
"Jag var aldrig en favorit hos journalisterna" Har du inte läst artikeln om Sweden Rocks grundare Ingolf Persson i senaste Sweden Rock Magazine så kan du göra det här: http://www.swedenrock.com/km/file/file/Ingolf2016.pdf
Publicerad 12 maj 2016 - kl 13:24
Ingen ny app i år. Ibland blir det helt enkelt inte som man tänkt sig. Vår plan var att lansera en ny festivalapp i mitten av maj. Men eftersom det nu har visat sig att allt med appen inte har fallit på plats som det skulle, har vi valt att avvakta med lanseringen. Det innebär att den befintliga appen kommer att vara aktiv även under årets festival. Med andra ord; ni som har väntat med att göra era spelscheman kan alltså sätta igång med det nu, i befintlig app. Självklart jobbar vi - med nya tag - vidare med en ny app efter genomförandet av årets...
Publicerad 11 maj 2016 - kl 11:29
Samtliga biljetter nere på fåtal kvar! Den soliga helgen verkar verkligen ha fått många av er att längta efter Sweden Rock Festival, för nu visar statistiken att även 1-dags till torsdagen den 9 juni och fredagen den 10 juni är nere på bara ett fåtal kvar. Det innebär att biljettstatusen för Sweden Rock Festival 2016 just nu ser ut så här: 4-dagarsbiljetter är slut, VIP-biljetter är slut, 3-dagarsbiljetter finns ett fåtal kvar, onsdagsbiljetter är slut, torsdag-, fredag- och lördagsbiljetter finns ett fåtal kvar, parkering 1 är slut och parkering 2 är slut. Så om du inte vill missa sommarens bästa dagar är det verkligen hög tid att...
Publicerad 9 maj 2016 - kl 09:31
Ett kvartssekel av rock Om bara en dryg månad går den 25:e upplagan av Sweden Rock Festival av stapeln! Det är inte många svenska musikfestivaler som har överlevt 25 år i rad. Att just denna skulle göra det var nog också ganska otippat, då när den drog igång under namnet Sommarfestivalen i Olofström 1992. Kritiska röster hävdade att återväxten saknades, och att det bara var en tidsfråga innan både band och publik skulle bli för gamla för att åka på festivaler. Hårdrocken som genre bedömdes kort och gott att vara på väg att dö ut. Sedan 1992 har Sweden Rock Festival gått från en 1-dagsfestival,...
Publicerad 4 maj 2016 - kl 13:02
Demon och Eric Sardinas byter speltid. För att undvika en olycklig krock så har vi nu skiftat speltid mellan Demon och Eric Sardinas & Big Motor på lördagen. Detta innebär att Eric Sardinas spelar 19.45-20.45 och Demon mellan 23.15-00.15. Båda banden lirar i Rockklassikertältet! Idag är det bara 36 dagar kvar tills festivalen drar igång!
Publicerad 3 maj 2016 - kl 15:53
4-Dagars VIP-biljetter slut. Nu är även 4-dagars VIP -biljetter slut, men det finns fortfarande 3-dagars och 1-dags till torsdagen, fredagen och lördagen kvar!
Publicerad 2 maj 2016 - kl 12:29
Demon ersätter Robin George På grund av personliga skäl måste Robin George tyvärr ställa in sin Sweden Rock-spelning i sommar. Tråkigt förstås, men som plåster på såren kan vi berätta att det blir det brittiska bandet Demon som istället får denna speltid. Demon är ett av de stora kultbanden från New Wave of British Heavy Metal, med ett flertal uppskattade framträdanden på SRF i ryggen. Album som ''Night of the demon'' (1981), ''The unexpected guest'' (1982) och ''The plague'' (1983) är verkliga klassiker. Vart och ett på sitt eget sätt - inget Demonalbum är det andra likt. Det kan vara det rockiga, det melodiska, det...
Publicerad 27 april 2016 - kl 08:59
Även 3-dagars och 1-dags till lördagen nere på fåtal kvar! Nu börjar vi närma oss tidpunkten då det börjar bli ont om biljetter. Följande billjetter är nu nere på ''fåtal kvar'': 3-dagars (torsd-lörd), 1-dags lördagen 11 juni, 4-dagars VIP och biljett till Parkering 2. Säkra upp din biljett/parkeringsplats här: http://www.swedenrock.com/festival/biljetter
Publicerad 21 april 2016 - kl 09:58
Swebus tar dig mellan festivalen och ditt boende I år blir det bussbolaget Swebus som kör pendlartrafiken mellan festivalområdet och närliggande orter. Det nya samarbetet innebär även att man för första gången kommer att kunna köpa bussbiljetter på förhand via nätet - något som ligger helt i linje med vårt mål att kunna erbjuda en så bekymmersfri festivalupplevelse som möjligt. Följande pendlarlinjer kommer Swebus att köra: · Karlshamn - Sweden Rock via Kolleviks camping, First Hotel Carlshamn, Sjukhuset Sölvesborgsvägen och Best Western Karlshamn · Olofström - Sweden Rock via Jämshög · Sölvesborg - Sweden Rock · Hällevik - Sweden Rock via Hanöhus, Mjällbyhus, Mjällby Centrum och Lörby, Djupekås ·...
Publicerad 20 april 2016 - kl 09:06
Från USA, till Höganäs, till Sweden Rock... De har rest från North- & South Carolina, via Alabama och Tennessee till köttets mecka Texas - allt för att inspireras och lära av de bästa BBQ-köken i världen. De har importerat de grymmaste smokersen och gett dem ett nytt hem djupt nere i den skånska myllan. I Höganäs hyllas de som årets bästa restaurang, årets entreprenör och årets matambassadör. Deras restaurang uppmärksammas även av White Guide... OCH NU KOMMER DE TILL SWEDEN ROCK FESTIVAL! Som ni märker är vi oerhört glada att få presentera detta nya och spännande samarbete med HOLY SMOKE BBQ, ett kulinariskt koncept som ger er festivalbesökare...
Publicerad 13 april 2016 - kl 09:31
Rock Stage byter namn till Lemmy Stage Motörhead är ett av rockhistoriens viktigaste och mest stilbildande band. De spelade på Sweden Rock Festival inte mindre än åtta gånger och blev därmed något av festivalens husband. Inom festivalorganisationen är vi många som genom åren har lärt känna frontmannen Lemmy Kilmister, resten av bandet och deras crew personligen, och det var med stor sorg vi i december tog emot nyheten om Lemmys bortgång. För att hedra hans minne byter vi nu namn på scenen där Motörhead alltid spelade när de besökte Sölvesborg. Med samtycke från de överlevande Motörheadmedlemmarna Phil Campbell och Mikkey Dee samt bandets management kommer Rock Stage i...
Publicerad 8 april 2016 - kl 10:36
Ny app på gång! Just nu håller vår samarbetspartner för fullt på att bygga en ny Sweden Rock-app. Den nya appen kommer att vara klar för nedladdning i mitten av maj. Den kommer att ha samma funktioner som den befintliga - och så småningom även några nya. Bytet av app innebär att ditt spelschema - om du vill använda ett sådant på årets festival - behöver göras i den nya appen när den är tillgänglig. Med andra ord: om du inte har gjort ditt eget spelschema ännu, så är det läge att avvakta med detta tills den nya appen har kommit ut. Tack för ditt...
Publicerad 6 april 2016 - kl 11:14
Åk med Swebus till Sweden Rock Festival Kanske är det läge att ta bussen till Sweden Rock Festival i sommar?! Att åka buss blir både bekvämt och miljövänligt, och du slipper t.ex. leta parkeringsplats! Swebus tar dig hela vägen till Sweden Rock Festival från Uppsala, Norrköping, Västervik, Kalmar och Stockholm.. Och bokar du din resa innan den 31 mars får du 20 % i rabatt - använd bara rabattkoden SwRock16A. Mer info och bokning: http://www.swebus.se/Event/Festivaler/buss-till-sweden-rock/
Publicerad 29 mars 2016 - kl 21:31
Årets spelschema klart! Det fullständiga spelschemat för Sweden Rock Festival 2016 är nu färdigt och finns upplagt här på vår hemsida. Speltiderna är satta med hänsyn tagen till artisternas turnéscheman, resplaner och önskemål, men vi har förstås även gjort allt vi kunnat för att undvika krockar mellan band i liknande genrer. Notera att vi inte kommer att lägga upp spelschemat i appen just nu. Detta beror på att vi håller på att utveckla en sprillans ny app, och ni hade alltså fått göra om era personliga scheman i den nya appen sedan i så fall. Så tack för ert tålamod med detta - och...
Publicerad 24 mars 2016 - kl 12:14
Luftgitarr-SM kan ta dig till Sweden Rock! För många är det en ouppnåelig dröm att få stå på scen under Sweden Rock Festival, men nu kan den drömmen bli sann. Och för att ta dig dit behöver du inte ens kunna spela gitarr, utan bara ha de rätta gitarrhjälteposerna! Så skruva upp din förstärkare till 11 och häng på dig din luftgitarr! SM i Luftgitarr arrangeras av Fantastiska Nöjen, och under våren 2016 kommer de att ha deltävlingar över hela Sverige. Datum och orter presenteras på www.luftgitarr.se inom kort. Varje deltävling plockar fram en vinnare, som får en Fender Stratocaster och går vidare till semifinalen. Semifinalen sker i...
Publicerad 22 mars 2016 - kl 09:10
De sista akterna klara! Vi kan nu äntligen presentera de 13 sista banden till årets festival: MICHAEL SCHENKER FEST (med Gary Barden, Robin McAuley och Graham Bonnet), SYMPHONY X, STEVE VAI, GAMMA RAY, HAWKWIND, VANILLA FUDGE, MAYHEM, THE WINERY DOGS, ENTOMBED AD, THE TEMPERANCE MOVEMENT, SLOUGH FEG, MONSTER TRUCK och ROCKKLASSIKER ALL-STARS. Därmed är samtliga 82 akter som ska spela i sommar utannonserade. Vi hoppas kunna presentera ett fullständigt spelschema här inom kort.
Publicerad 18 mars 2016 - kl 08:54
Vinn signerade gitarrer! Sugen på något coolt att pryda väggen med? Vi har rensat i vårt förråd och hittat ett gäng signerade gitarrer som vi nu tänkte tävla ut bland våra besökare 2016. (För att delta i tävlingen så måste du alltså ha köpt biljett till Sweden Rock Festival 2016). Gitarrerna du kan vinna är: Jackson signerad av Children Of Bodom, Jackson signerad av Meshuggah, Fender Squire Srata signerad av Mother's Finest, Jackson signerad av Robin Beck, Jackson Flying V signerad av Flotsam & Jetsam, Jackson Flying V signerad av Avatarium och en Jackson signerad av Crowbar. Klicka här, svara på frågan och fyll...
Publicerad 16 mars 2016 - kl 18:52
Sista bandsläppet Just nu får vi många frågor om när de sista banden till årets festival kommer att släppas. Vi förstår att väntan kan vara jobbig - men vi är tacksamma över ert engagemang och så här inför helgen vill vi i alla fall ge er en liten statusuppdatering! Läget just nu är att vi fortfarande väntar på några bekräftelser, men vi gör allt vi kan för att få dem på plats så att vi kan utannonsera inom kort. Nästa släpp blir årets sista, och det kommer att komplettera spelschemat med 13 mellanstora och mindre akter. Som det ser ut nu blir det...
Publicerad 4 mars 2016 - kl 08:21
Ett rökigt vuxengodis för whiskyfantaster Låt oss presentera: Sweden Rock 16 Limited Edition Rökt Honung - baserad på en rökig single malt-whisky, kryddad med honung, ingefära och citrus. Resultatet är en kraftfull och samtidigt rund single malt-dryck med stor rökighet och en len sötma. ''16'' är resultatet av ännu ett samarbete mellan Sweden Rock och svenska Mackmyra Whisky. Upplagan är begränsad till 5000 numrerade flaskor, och när upplagan är slut så tillverkas inga fler. Beställ ditt exemplar på Systembolaget: http://www.systembolaget.se/dryck/sprit/sweden-rock-16-8201601
Publicerad 1 mars 2016 - kl 10:16
Nu är även 1-dagsbiljetterna till 8 juni slutsålda! Biljettförsäljningen tuffar på och nu är även 1-dagsbiljetten till onsdagen den 8 juni slutsåld. Det finns fortfarande 3-dagarsbiljetter kvar (gällande för 9-11 juni), liksom 1-dags till torsdagen den 9 juni, fredagen den 10 juni och lördagen den 11 juni. Vi får många frågor om vi kommer att släppa fler 4-dagarsbiljetter, men det kommer vi inte att göra. Vi kommer inte heller att släppa fler 1-dagsbiljetter till onsdagen. På plats under festivalen säljer vi endast bokade biljetter som av någon anledning inte hämtats ut, och vi kan inte garantera att det finns biljetter för specifika dagar tillgängliga.
Publicerad 23 februari 2016 - kl 11:28
Alla 4-dagarsbiljetterna är nu slut! Det varit en rykande åtgång på alla biljettyper och nu är samtliga 4-dagarsbiljetter helt slut. Det fortfarande ett litet antal 1-dagsbiljetter till onsdagen kvar, men även dessa kommer att ta slut inom kort. Det finns också ordinarie 3-dagarsbiljetter kvar, samt 1-dagsbiljetter till torsdagen, fredagen och lördagen. Trevlig helg!
Publicerad 19 februari 2016 - kl 10:38
NEMIS-banden klara! Sweden Rock välkomnar följande Nemis-band till 2016 års festival: FRIDAY NIGHT SPECIALS, KING ALBATROSS, ELEINE, SKALLBANK, PAINTED SKY, SERPENT, FEARLESS och THE PRESOLAR SANDS. Nemis står för New Music In Sweden, och är ett mångårigt samarbete mellan Studiefrämjandet och bl.a. Sweden Rock i syfte att lyfta fram oetablerade band och artister på landets bästa scener. Torsdagen den 9 juni arrangeras Nemis på Rockklassikerscenen på Sweden Rock Festival, och då får alltså åtta band chansen att visa upp sig för festivalpubliken. Det är elfte året i rad som Sweden Rock viker åtta speltider åt några av Sveriges mest lovande band. Akterna representerar...
Publicerad 19 februari 2016 - kl 08:46
4-dagsbiljetterna nästan slut! Det är glädjande att få berätta att biljetterna till Sweden Rock Festival 2016 säljer på jättebra! Som det ser ut nu, så kommer de ordinarie 4-dagarsbiljetterna att ta slut innan helgen. Även Parkering 1 är nästan helt slut. (Den parkering som ligger närmast festivalområdet på andra sidan vägen.) Så om du inte vill missa sommarens bästa dagar - skynda på att säkra upp din festival- och parkeringsbiljett via vår hemsida: www.swedenrock.com/festival/biljetter
Publicerad 17 februari 2016 - kl 10:51
Vinnarna i vår bandtävling korade! Så var då årets bandtävling avslutad och de fyra vinnarna är korade. På första plats kom norska sleazerockarna NITERAIN, på andra plats melodisk hårdrock i form av svenska SAFFIRE, och på tredje plats amerikanska WARNER DRIVE. Förutom dessa tre så plockar vi Sweden Rocks bandbokningsgrupp ut ett band som vi ger vårt ''wild card'' till. I år väljer vi amerikanska BANDITOS, som levererar en mäktig mix av bluegrass, country, punk, sydstatsrock, boogie rock n roll m.m.. Ett stort grattis till alla fyra banden! Vi ser fram emot att se er på årets festival. Stort tack och lycka till önskar vi alla...
Publicerad 4 februari 2016 - kl 11:10
Finalbanden klara i vår bandtävling! Följande 25 band har gått vidare till finalomröstningen i vår bandtävling. Finalen börjar imorgon kl 0900 och pågår en vecka. Stort grattis till alla banden! Finalbanden: Banditos, Blacksmith Legacy, Eden's Curse, Eleine, Emma Varg, Fearless, Fejd, Forever Still, Friday Night Specials, Frontback, Gaelbah, Jolly Joker, Mr. Riot, My Dear Addiction, NiteRain, Permian Incident, Reverse Grip, Saffire, Sold My Soul, Stone Brigade, Strangers, The Gloria Story, The Pete Flesh Deathtrip, Warner Drive, With Heavy Hearts.
Publicerad 3 februari 2016 - kl 10:14
Endast ett fåtal 4-dagarsbiljetter kvar! Det finns nu bara ett fåtal 4-dagarsbiljetter till Sweden Rock Festival 2016 kvar. Baserat på tidigare års försäljningssiffror uppskattar vi att de räcker max ett par veckor till, så om du vill uppleva alla fyra dagarna på sommarens bästa festival är det dags att köpa biljett nu. 4-dagarsbiljetterna gäller 8-9-10-11 juni.
Publicerad 29 januari 2016 - kl 08:15
Nu har vi släppt ett begränsat antal 1-dagsbiljetter! Vi får ofta frågan om exakt hur många 1-dags som kommer säljas, men det går inte att svara på eftersom det beror på hur många 3- och 4-dagars som säljs samtidigt. Klara speldagar så här långt hittar du i menyn under ''Klara speldagar 2016''.
Publicerad 26 januari 2016 - kl 12:50
Anthrax, Dirkschneider, Lita Ford med flera klara! Vi kan inte tänka oss något bättre sätt att starta veckan än att presentera ytterligare 10 akter till Sweden Rock Festival 2016! Så välkomna ANTHRAX, DIRKSCHNEIDER, LITA FORD, GLENN HUGHES, RAISED FIST, EPICA, THE KENTUCKY HEADHUNTERS, IMPERIAL STATE ELECTRIC, 220 VOLT och THE ERIC BELL TRIO. Sedan tidigare är Slayer och Megadeth bekräftade för sommarens Sweden Rock Festival. Nu är det klart att även Anthrax spelar, och därmed kommer tre fjärdedelar av thrashens ''Big 4'' att infinna sig i Sölvesborg! Anthrax, som inte spelat på Sweden Rock sedan 2005, återvänder med klassiske sångaren Joey Belladonna på sång och bandet släpper nytt...
Publicerad 25 januari 2016 - kl 08:45
Sweden Rock Band Competition 2016 170 band har nu valts ut till den första röstningsomgången i vår årliga bandtävling. Denna omgång kommer att avslutas den 3 februari, och därefter går de 25 band som fått flest röster till en finalomgång. I finalen röstas sedan de 3 band som får spela på Sweden Rock 2016 fram. Förutom dessa tre, så kommer vi på Sweden Rock att plocka ut ett ''wild card'' så totalt blir det 4 vinnare! Reglerna är enkla: Max 2 röstningar per dag, per IP-address. Max 5 band åt gången. Gå in och lyssna och rösta här: http://www.swedenrock.com/festival/bandrostning
Publicerad 21 januari 2016 - kl 08:35
Spelschemat för onsdagen är klart! Samtliga band som kommer att spela på uppstartsdagen den 8 juni har varit klara ett tag nu: BLIND GUARDIAN, AMARANTHE, GRAHAM BONNET BAND, MIKE TRAMP, BONAFIDE, DIAMOND HEAD, ECLIPSE, SKITARG, TRIBULATION och KING WITCH. En riktigt bra början på festivalen! Nu är även spelschemat för onsdagen klart och det hittar du här: www.swedenrock.com/festival/artister/spelschema För bara 200 kr mer än en 3-dagars får du alltså möjlighet att se alla dessa eminenta akter - och dessutom en extra dag att hänga med resten av ''Sweden Rock-familjen''! Biljetter: www.swedenrock.com/festival/biljetter
Publicerad 11 januari 2016 - kl 11:51
R.I.P. Lemmy Det var med stor sorg vi i natt mottog beskedet att Lemmy Kilmister har gått ur tiden. Det är svårt att ta in att denna sångare, basist och frontman - som har definierat begreppet rock'n'roll under i stort sett hela hårdrocksgenrens livstid - nu är borta. Motörhead har spelat på Sweden Rock Festival mer än något annat band - inte mindre än åtta gånger, senast 2012. Idag är en sorgens dag, men på förslag av hans bandkamrater väljer vi att hylla honom genom att spela hans musik och höja en skål till hans ära. Vi är tacksamma för hans livsgärning och...
Publicerad 29 december 2015 - kl 09:45
Nemis på Sweden Rock Festival 2016 För elfte året i rad kommer Studiefrämjandet i sommar att presentera Nemis - New Music In Sweden på Sweden Rock Festiva l. - ''Det är viktigt för hårdrockens utveckling att även nya band får chansen att visa upp sig. Därför är vi väldigt glada över att även i år i samarbete med Studiefrämjandet Musik vika åtta speltider åt några av Sveriges mest lovande band'', säger Martin Forssman som är bokningsansvarig och vice VD för festivalen. Ansök om att få spela För att få delta i uttagningen till Nemis på Sweden Rock får bandet/artisten inte vara kontrakterat till ett större skivbolag eller...
Publicerad 21 december 2015 - kl 18:42
Nu stänger vi kontoret över jul och nyår! 18 december är sista arbetsdagen innan vi stänger ner Sweden Rock-kontoret för lite ''batteriladdning''. Innan dess tänkte vi hinna ge er några nyheter, så håll utkik... Du kan givetvis maila oss på info@swedenrock.com under helgerna också, men räkna med lite längre svarstid (mellan skinktuggor och sill). Vi öppnar sedan kontoret igen den 7 januari.
Publicerad 17 december 2015 - kl 10:28
Tävla om signerade gitarrer! Just nu hänger de här läckra elgitarrerna från Epiphone i vårt konferensrum. Signerade av Opeth, Airbourne, Hardcore Superstar, The Darkness och den sista gitarren är signerad av många band, bl.a Five Finger Death Punch, Torsson, Exciter, The Darkness, Hardcore Superstar, Avatar, Nuclear Assault och Riot V. Men det är ju snart jul, så därför vill vi tävla ut dom bland er som kommer till Sweden Rock 2016 istället! Gå in på länken nedan och var med.. Du måste ha köpt biljett till Sweden Rock Festival 2016 för att få tävla. VINNARNA BLEV: AIRBOURNE Jan Stenberg Borlänge THE DARKNESS Thomas Hedström Enköping...
Publicerad 9 december 2015 - kl 10:14
13 nya akter klara! Nu kan vi presentera ytterligare 13 akter till sommarens Sweden Rock Festival. SABATON återvänder, med stor show och ny skiva i bagaget. MEGADETH, en av thrashens ''Big 4'' lovar rejäl nytändning och gör sitt första Sweden Rock-besök på elva år. Återvänder gör även FOREIGNER - ett av historiens främsta AOR-band. Ytterligare klara band är: SIXX:AM, DEATH DTA, GRAVEYARD, UNCLE ACID & THE DEADBEATS, L.A. GUNS, THE KRISTET UTSEENDE, GRAHAM BONNET BAND, NEON ROSE, SKITARG och DIAMOND HEAD.
Publicerad 27 november 2015 - kl 10:53
Vill du spela med ditt band på Sweden Rock Festival 2016? Nu drar vi igång den årliga bandtävlingen igen, där fyra band kommer att vinna en spelning på Sweden Rock Festival 2016. Reglerna är enkla: - Bandet måste spela någon form av rock som passar in i Sweden Rocks koncept. - Bandet måste ha musik tillgänglig på internet och det är ett stort + om ni har en video. Desto mer och bättre material, ju större chans att ni går vidare i den första gallringen. - Det spelar ingen roll om ni tidigare spelat på festivalen eller redan har skivkontrakt. Alla...
Publicerad 25 november 2015 - kl 14:19
Förbättringar inför sommarens festival Sweden Rock arbetar kontinuerligt för att förbättra servicen för er besökare, och vårt mål är att er nästa festivalupplevelse ska bli ännu bättre än den förra! Baserat på feedback från förra året kommer vi därför att 2016 utöka det totala antalet toaletter med 20%! Vi kommer också att erbjuda bättre och utökad bank-service, samt öka kapaciteten i barerna. Dessutom blir det spännande nyheter på restaurangsidan! Stay tuned för info om fler förbättringar framöver, och välkomna till Sweden Rock Festival 2016. Det kommer att bli grymt, som vanligt!
Publicerad 24 november 2015 - kl 13:45
Vinnarna i Avantasia-tävlingen Nu har vi dragit vinnarna i Avantasia-tävligen. P.g.a. omständigheter som vi inte kan påverka har tyvärr Tobis resa till Stockholm blivit inställd. Men han kommer fortfarande till Göteborg, och nu har vi 20 lyckliga vinnare som får ta med sig en kompis och träffa honom på lördag den 28 november. Vi säger GRATTIS till: Jens Hellberg, Johanna Andersson, Jimmy Waern, Krister Jakobsson, Maj-Louise Pålsson, Mats Ödman, Christian Henden, Nancy Stenqvist, Lotta Piff Adolfsson, Göran Klang, Hanna Davidsson, Jane Banke, Jenny Waller, Jessica Bohlin, Mats Nordholm, Johan Salerno, Robert Olsson, Kristina Takaneva Lekardal, Tony Övermark och Monica Olsson-Grundén. Mer information och detaljer...